Itsenäisyyden estetiikka, kärsimyksen teatteri

Itsenäisyyspäiväviikon F5.6-klubilla kuvajournalisti Antti Hämäläinen, valokuvataiteilija Henri Airo ja tutkija Noora Kotilainen tarkastelevat miten sotaa on kuvallistettu historiassa, miten sitä kuvataan nykyhetkessä ja millaisen suhteen kuvat rakentavat militarismiin.

Aika: Keskiviikkona 4.12. klo 19–21
Paikka: Juttutupa, Säästöpankinranta 6.
Vapaa pääsy

Suomalaisen kollektiivisen muistin peruskivi muodostuu monin tavoin talvi- ja jatkosotaan liittyvistä kertomuksista, myyteistä ja traumoista. Kun äärinationalistinen 612-kulkue kokoontuu itsenäisyyspäivänä, manööverit ovat suoraa lainaa Tuntemattomasta sotilaasta.

Visuaalinen kulttuuri toimii välineenä, jonka kautta rakennetaan mielikuvia ja samaistutaan niin menneisiin kuin käynnissä oleviin konflikteihin. Kuvat kärsimyksestä vaikuttavat katsojiinsa tunteisiin vetoavilla ja poliittisilla tavoilla; ne kertovat ihmisyydestä, sitä uhkaavista ilmiöistä sekä elämän suojelun ja kärsimyksen helpottamisen tarpeesta. Mielikuvien lisäksi kuvat vaikuttavat käsityksiin ympäröivästä maailmasta muovaten katsojiensa käsityksiä omasta ja muiden asemasta globaalissa järjestyksessä. Klubilla aiheesta keskustellaan valokuvataiteilijan, kuvajournalistin ja tutkijan näkökulmista.

Poliittisen historian yliopistotutkija Noora Kotilainen on kriittisen militarismitutkimuksen uranuurtajia, joka on tutkinut väkivaltaa, kriisejä ja sotaa, ja väitellyt sodan kuvien käytöstä kansainvälisessä politiikassa. Parhaillaan hän johtaa parhaillaan Koneen Säätiön rahoittamaa hanketta Sotilaallisen vallan kieli suomalaisessa demokratiassa. Kotilaisen väitöskirjan Visual Theaters of Suffering: Constituting the Western Spectator in the Age of the Humanitarian World Politics (2016) keskiössä on sodan, kriisien ja kärsimyksen kuvien poliittinen asema ja esittämisen käytännöt. Väitöstyössään Kotilainen on analysoinut kuinka kuvat heijastavat ja rakentavat ihmisyyden hierarkioita, ja kuinka tiedonvälityksen lisäksi kärsimyksen visuaalisia representaatioita käytetään legitimoitaessa interventionistista kansainvälistä politiikkaa ja markkinoitaessa sotilasoperaatioita – kriisiaikojen poliittisesta retoriikasta puhumattakaan. Tuoreessa artikkelissaan Kotilainen tarkastelee Butšan vuoden 2022 verilöylyn mediatodistamista.

Kuva: Henri Airo

Valokuvataiteilija Henri Airon tuore valokuvakirja 𝘚𝘰𝘵𝘢 𝘰𝘯 𝘰𝘯𝘯𝘦𝘵𝘵𝘰𝘮𝘶𝘶𝘴, (Utu Press 2024) pohjautuu Airon vuosina 2017-2024 tekemään tutkimustyöhön, jossa hän on tarkastellut sodan muistamisen kulttuuria, sen ylläpitämiä yhteiskunnallisia suhteita ja visuaalisia representaatioita. Airo on valokuvannut projektiin talvi- ja jatkosotien muistokulttuurin ilmentymiä, sekä yhdistänyt näitä valokuvia tutkimuksen aikana kerättyihin perhealbumikuviin ja Sa-kuva-arkiston historiallisiin propagandakuviin. Kuvien ohella kirja nivoo yhteen joukon arkistoaineistoa aina sotaelokuvien tuotantodokumenteista ja uutisleikkeistä Airon omaan henkilöhistoriaan ja varusmiespalvelukseen liittyviin tiedotteisiin ja raportteihin.

Se, mitä tapahtui Suomessa 80 vuotta sitten, tapahtuu nyt Ukrainassa. Ilta-Sanomien valokuvaajana työskentelevä Antti Hämäläinen on seurannut sotaa Ukrainassa vuodesta 2022 lähtien. Kuvareportaasien avulla pystymme samaistumaan ukrainalaisten hätään ja ymmärtämään paremmin mitä maassa tapahtuu. Hämäläinen esittää klubilla kuvia, joiden ansioista hänet palkittiin Patricia Seppälän kuvajournalistipalkinolla vuonna 2023.

F5.6-klubi on kuukausittainen dokumentaariseen valokuvaan keskittyvä klubi ja foorumi. Pääsymaksutonta tapahtumaa tuottaa Suomen kuvajournalistit.

Joulukuun klubilla vietetään samalla Suomen Kuvajournalistit ry:n pikkujouluja.