Uusi kuvajournalisti 2024

Jasmin Rossi

Leikkihevonen pommituksessa tuhoutuneen kodin raunioissa Nur Shamsin pakolaisleirillä Länsirannalla. Toy horse preserved in a house fire in Nur Shams refugee camp after a raid lasting 48 hours.

Naapurit tarkastelemassa tuhoa kotikadullaan Nur Shamsin pakolaisleirillä 48 tuntia kestäneen pommituksen jäljiltä. Neighbours inspecting the damage to their homes and street in the Nur Shams refugee camp in the West Bank, Palestine, following a 48-hour raid and bombing.

Seitsemännellä kuulla raskaana oleva Leila Jarrad ja kaksi lasta seisovat pommituksessa tuhoutuneen kodin raunioissa Nur Shamsin pakolaisleirillä Länsirannalla. Pienen pojan käsi loukkaantui pommi-iskussa, joka tuhosi makuuhuoneen seinän perheen nukkuessa. Seven months pregnant Leila Jarrad with two kids inside their destroyed home in Nur Shams refugee camp in Palestine. The little boy’s arm was injured in the bombing that tore down the wall of the room they were sleeping in.

Naapurit tervehtivät toisiaan Nur Shamsin pakolaisleirillä pommituksessa rakennuksen kylkeen syntyneen reiän läpi. Neighbors greeting each other through a hole on the side of the building after shelling to Nur Shams refugee camp.

Nidal Rabie oliivipuunsa varjossa Turmus Ayyassa, Länsirannalla. Rabie on monien muiden palestiinalaisten maanviljelijöiden tapaan vaarassa menettää maatilansa laajenevan siirtokunnan alle. Viime aikoina hän ei ole päässyt maatilansa syrjäisimpiin osiin hoitamaan puita, koska se on yksinkertaisesti liian vaarallista. Nidal Rabie under the shade of one of his olive trees in Turmus Ayya, West Bank. Like many other Palestinian farmers, also Rabie’s land is under threat of being annexed by the occupation. Recently he hasn't been able to go on the farthest parts of his farm to care for his trees because it's simply too dangerous.

Lapsi polkupyöräilemässä kahden puskutraktorin tuhoaman palestiinalaiskodin raunioilla Masafer Yattassa. A child rides a bike through the ruins of a Palestinian home in Masafer Yatta after it was demolished by two bulldozers.

Nuori poika lähellä kotiaan Länsirannalla esittelee Israelin joukkojen jättämää tyhjää kyynelkaasukranisteria. Kuori on niin uusi, että sen heprealainen kirjoitus ei ole vielä sään haalistama. A young boy stands near his home in the West Bank, holding an empty tear gas shell left behind by Israeli forces. The shell is so recent that the Hebrew writing on it has not yet faded from the weather.

Nuori poika isänsä kanssa marttyyreinä kuolleiden palestiinalaistaistelijoiden julisteiden vieressä Nur Shamsin pakolaisleirillä. Young boy with his father next to posters of martyred Palestinian fighters at Nur Shams refugee camp.

Nur Shams -pakolaisleirin asukkaita siivous- ja rakennuspuuhissa ilmaiskun jälkeisenä aamuna. "Israel tekee Tulkarmista uutta Gazaa, mutta me emme lannistu," sanoo yksi raunioita lapioivista miehistä. Cleaning efforts in Nur Shams in Tulkarm after an airstrike to the refugee camp. "Israel is turning Tulkarm into another Gaza, but we will keep rebuilding," says one of the men shoveling rubble.

Palaneita keittiötarvikkeita palestiinalaiskodin raunioissa pommituksen jälkeen. Burned kitchen utensils in a Palestinian home after a bombing.

Kuva: Jakub Laichter

Jasmin Rossi

 

Jasmin Rossi (s. 1999) on kuopiolainen, nykyisin Berliinissä asuva kansainvälisen politiikan kandidaatti ja dokumentaarinen kuvaaja. Kuvaustilanteissa Rossi haluaa olla aina ensin ihminen ihmiselle ja vasta sitten kuvajournalisti mahdollisuuksien mukaan. Hän etsii kuviinsa yksityiskohtia, jotka jäsentävät eletyn todellisuuden informatiiviseksi kokonaisuudeksi – rehellisesti, ennakkokäsityksiä haastaen ja ihmisyyttä kunnioittaen.

Jasmin Rossi (b. 1999) is a documentary photographer and a candidate in international politics from Kuopio, currently based in Berlin. In her work, Rossi strives to be a person to another person first—and only then a photojournalist, as circumstances allow. She seeks details that shape lived reality into an informative whole—honestly, challenging preconceptions, and always with respect for humanity.

 

Tuomariston perustelut:

 

“Kuvasarja on ajankohtainen ja suoraviivainen. Valokuvaaja osaa kertoa myötätuntoisesti ihmisten kärsimyksestä ja tärkeästä aiheesta.”